PERKHEMAHAN / PENDIDIKAN LUAR
11.1 PENGENALAN
Perkhemahan adalah satu aktiviti bagi memenuhi masa lapang dan untuk merehatkan fikiran. Perkhemahan juga boleh mengeratkan hubungan kekeluargaan serta rakan apabila melakukannya bersama-sama. Aktiviti seperti mendaki gunung, berbasikal, berkayak, bersampan dan berakit di sungai bolah dilakukan dalam aktiviti perkhemahan.
Antara kemahiran yang perlu dipelajari sebelum manjalankan aktiviti perkhemahan termasuklah kemahiran pengurusan dan merancang aktiviti perkhemahan.
Ia melibatkan bermalam sama ada satu malam atau lebih,sama ada di hutan, kawasan sekitar rumah, di pantai, tempat rekreasi dan lain-lain tempat yang sesuai. Aktiviti perkhemahan ini boleh dilakukan secara bersendirian atau berkumpulan mengikut keperluan, dan tujuan aktiviti perkhemahan itu diadakan.
Di dalam aktiviti perkhemahan itu pula boleh diselitkan dengan pelbagai aktiviti sampingan yang sesuai dengan kehendak program dan keadaan sekitar. Di antara contoh aktiviti tersebut ialah ceramah, aktiviti lasak, abseiling, orienteering dan sebagainya.
11.2 OBJEKTIF PERKHEMAHAN
11.2.1 Melatih setiap pelajar supaya dapat berdikari dan bersedia dalam menghadapi keadaan serba kekurangan terutamanya apabila berkhemah di tempat yang jauh dari bandar.
11.2.2 Melatih pelajar menyelesaikan segala tugasan dengan penuh tanggungjawab.
11.2.3 Meluaskan pengetahuan dan memberikan pendedahan tentang kehidupan berkhemah kepada para pelajar.
11.2.4 Memberi peluang kepada pelajar mempraktikkan segala kemahiran dan kecekapan yang ada pada mereka.
11.2.5 Menggalakkan para pelajar bergaul bersama mereka untuk mengeratkan lagi perpaduan.
11.2.6 Merapatkan hubungan persaudaraan di antara pelajar dan pihak maktab.
11.2.7 Memberi pendedahan kepada pelajar tentang kehidupan di luar rumah yang lebih mencabar dan menarik.
11.2.8 Menyedarkan para pelajar agar sentiasa bersyukur atas segala kurniaan tuhan.
11.2.9 Mendidik untuk mengenali menyayangi alam sekitar.
11.2.10 Memupuk sikap berani di kalangan peserta.
11.2.11 Menanam sikap berkerjasama dan bertanggungjawab di kalangan peserta.
11.2.12 Menyediakan bakal guru yang berani dan sentiasa bersedia menghadapi cabaran.
11.3 FAEDAH-FAEDAH PERKHEMAHAN
11.3.1 Berdikari dan ikhtiar hidup.
11.3.2 Mengamalkan kebersihan.
11.3.3 Berdisiplin, berdedikasi dan mematuhi peraturan.
11.3.4 Merancang segala aktiviti dan keperluan.
11.3.5 Cergas dan yakin pada diri sendiri.
11.3.6 Menghargai alam sekitar ciptaan tuhan.
11.3.7 Menghilangkan tekanan.
11.3.8 Berseronok sambil menjalani aktiviti-aktiviti fizikal dan mental yang berfaedah.
11.3.9 Mengelakkan daripada gejala sosial yang tidak sihat.
11.3.10 Bekerjasama.
11.4 KOMPONEN-KOMPONEN PERKHEMAHAN
11.4.1 JENIS-JENIS KHEMAH
Di bawah ini adalah beberapa jenis khemah yang biasa digunakan untuk aktiviti berkhemah:
• Khemah bentuk ‘A’ tanpa helaian terbang
• Khemah ‘A’ berhelaian
• Khemah pengembaraan
• Khemah satu tiang
• Khemah bentuk dinding
• Khemah Ridge dua tiang
• Khemah wagon
• Khemah dome
• Khemah igloo
• Khemah berangka
Khemah berbentuk Ridge
Khemah berbentuk Dome
Khemah berbentuk hoop
11.5 PEMILIHAN KHEMAH
Perkara-perkara berikut perlulah diambil kira apabila kita bercadang untuk memilih atau membeli khemah:
11.5.1 Perlindungan
Khemah yang hendak kita miliki itu mestilah dapat memberikan perlindungan kepada semua jenis cuaca seperti hujan, panas atau sejuk angin dan sebagainya. Di samping itu ianya juga hendaklah dapat memberi pelindungan daripada serangga-serangga.
11.5.2 Keselesaan
Khemah tersebut perlulah selesa kerana tempat yang paling utama dalam
aktiviti pengembaraan ialah tempat tidur yang selesa dan mempunyai ruang untuk menyimpan barang-barang.
11.5.3 Kalis air
Tidak semua khemah yang dijual itu kalis air kerana terdapat juga khemah
yang tidak kalis air apabila terkena hujan lebat. Oleh itu kita perlu memastikan bahawa khemah yang dikatakan kalis air itu adalah benar-benar kalis air, supaya tidak menjadi masalah apabila hujan.
11.5.4 Tahan lasak
Memandangkan perlunya khemah itu ringan, pembuat khemah mengambil
kesempatan membuatnya dengan bahan yang ringan tetapi tidak tahan
lasak. Ini perkara penting yang perlu kita ambil ingatan. Khemah perlu ringan
di samping itu ianya perlu tahan lasak, tidak mudah koyak apabila ianya
digunakan di pelbagai persekitaran dan mempunyai ketahanan hayat untuk
satu jangka masa yang panjang dan munasabah.
11.5.5 Ukuran
Perkara ini juga merupakan perkara penting kerana apakah gunanya kita
mempunyai khemah muatan lapan orang jika kegunaannya untuk satu atau
dua orang, sedangkan lokasi yang hendak dituju itu amat menyukarkan kita
membawanya.
11.6 PEMILIHAN KAWASAN PERKHEMAHAN / TAPAK PERKHEMAHAN
Pemilihan kawasan tapak perkhemahan adalah merupakan satu perkara yang membuat penilaian boleh mendatangkan bencana dan kecelakaan kepada peserta. Pemilihan kawasan ini sebenarnya tidak boleh ditetapkan jika tdak mengambil kira beberapa faktor penting seperti di bawah:
11.6.1 Tanah atau tapak yang rata
Tapak khemah yang rata adalah bertujuan untuk memudahkan – pemasangan khemah dan selesa sebagai tempat tidur atau berehat. Sebaik-baiknya walaupun tempat yang rata, cuba elakkan daripada terdapat akar-akar pokok atau batu yang menjadi tapak khemah tersebut.Tapak yang rata juga akan mengelakkan daripada berlakunya air bertakung jika hujan atau bukan sebagai laluan air ketika hujan turun.
11.6.2 Corak tapak perkhemahan
Pilihlah tapak yang sesuai dari segi lapang,tiada pohon-pohon besar yang mudah rekah atau berdahan kering, permukaan tidak berselut atau lembab, dan permukaan yang curam juga haruslah dielakkan. Selain itu juga sila elakkan daripada membina khemah di kawasan sebelah dalam selekoh sungai. Tempat yang sebegini akan berlaku banjir atau dihanyutkan air yang deras sekiranya berlaku hujan yang lebat dan sebagainya.
11.6.3 Berhampiran punca air
Di antara perkara penting semasa memilih tapak perkhemahan ialah punca air yang bersih. Tapak perkhemahan yang di pilih mestilah berdekatan dengan punca air yang bersih. Air yang besih boleh digunakan untuk memasak, membersihkan diri dan sebagainya. Tapak khemah mestilah berhampiran dengan air sama ada sungai, anak air, telaga, kolam atau sebagainya.
Walau bagaimanapun punca air tersebut mestilah dipastikan kebersihannya supaya tidak berlaku kejadian yang tidak diingini seperti cirit-birit atau sebarang penyakit lain yang boleh berjangkit malalui air yang tidak bersih. Punca air juga haruslah diketahui dari mana datangnya dan melalui kawasan yang bagaimana.
11.6.4 Tapak yang lebih tinggi dari punca air
Pemilihan tapak yang lebih tinggi dan rata ini adalah penting untuk mengelakkan daripada dihanyutkan air. Contohnya membina khemah di tepi pantai, di tepi sungai dan air pasang dan sebagainya.
11.6.5 Mudah untuk mendapat bantuan
Tapak perkhemahan yang dipilih juga berdasarkan kepada keadaan tempat yang mudah untuk mendapatkan bantuan jika berlaku sebarang kecemasan. Tapak perkhemahan itu haruslah berdekatan kampung dan laluan orang ramai. Selain itu juga setiap kali sebelum melakukan aktiviti perkhemahan haruslah melaporkan terlebih dahulu kepada pihak berwajib seperti Polis, Jabatan Hutan, pihak yang bertanggungjawab yang lain.
11.6.6 Mudah untuk mendapat bahan bakar
Apabila melakukan aktiviti perkhemahan, bahan bakar juga merupakan faktor yang penting. Bahan bakar penting bagi menggunakan untuk memasak, membuat unggun api bagi beraktiviti, menjauhi gangguan binatang, menghalau gigitan serangga seperti nyamuk dan sebagainya. Bahan-bahan tersebut ialah seperti kayu atau ranting-ranting kering, daun-daun kering, rumput-rumput kering dan sebagainya.
11.6.7 Keselamatan kawasan perkhemahan
Keselamatan kawasan perkhemahan sangat perlu di ambil kira. Kawasan tersebut perlu dipastikan bahawa bukan kawasan laluan binatang liar seperti gajah, babi dan sebagainya.
11.6.8 Jangkamasa perkhemahan
Tapak perkhemahan yang dipilih mestilah seasuai dengan jangkamasa perkhemahan. Sekiranya berkhemah untuk satu jangkamasa yang lama maka perlulah memastikan bekalan air yang mencukupi, bagi kegunaan memasak, minuman, mandi dan juga untuk kegunaan lain.
11.6.9 Bilangan peserta perkhemahan
Perancangan awal adalah diperlukan sebelum memulakan sebarang aktiviti. Sebagai contoh jumlah bilangan peserta yang akan menyertai. Penetapan ini akan mengelakan daripada berlakunya lebihan bilangan peserta dan berlakunya ketidakcukupan bahan makanan dan juga khemah sebagai tempat tidur.. bukan itu saja, malah ianya akan menimbulkan banyak lagi masalah lain.
11.6.10 Alam Persekitaran
Alam persekitaran akan menentukan sejauh manakah kejayaan sesuatu aktiviti perkhemahan. Jadi peninjauan perlu dilakukan sebelum keluar berkhemah. Peninjauan tersebut boleh dilakukan samada dengan keluar melihat tempat tapak perkhemahan tersebut dan juga boleh dilakukan dengan memahami keadan tersebut melalui peta topo atau maklumat penduduk setempat yang tahu dan pernah ke kawasan tersebut.
11.7 PEMILIHAN TEMPAT UNTUK MENDIRIKAN KHEMAH
Adalah dinasihatkan bahawa tidak dibenarkan mendirikan khemah kecuali setelah mendapat arahan dari anggota penunjuk jalan atau ketua pasukan. Di samping itu semasa memilih tapak untuk mendirikan khemah, perkara-perkara tersebut perlu diberi perhatian dan penekaan:
• Tanah yang rata ( selesa untuk berbaring )
• Terlindung dari angina
• Tidak terlalu hampir dari punca air seperti sungai
• Mempuyai pandangan persekitaran yang mernrik ( soronok, lapang,dan
terhibur apabila melihatnya ).
• Boleh mendapatkan sinaran cahaya matahari bagi mengeringkan keadaan
sekitar yang lembap, menjemur pakaian, khemah dan alatan yang basah.
• Mempunyai hubungan dengan trek atau denai supaya memudahkan kita bergerak semula bagi tujuan kecemasan.
11.8 DISIPLIN DIRI / PERATURAN KESELAMATAN PERKHEMAHAN
Bagi menjaga keselamatan di kawasan perkhemahan , pastikan peraturan-peraturan berikut dipatuhi dan dipertimbangkan:
• Tentukan khemah sentiasa ditutup apabila meninggalkannya.
• Kedudukan tempat yang berbahaya seperti di lereng bukit yang curam,
• Tanah licin, tunggul kayu, dahan reput, pokok berduri, tempat-tempat tersebut perlu ditanda untuk memberitahu kepada semua orang. Mana-mana rintangan atau halangan yang perlu dihapuskan hendaklah dihapuskan segera.
• Tidak dibenarkan memasang ubat nyamuk di dalam atau terlalu hampir dengan khemah.
• Khemah bukan sebagai tempat menjemur atau menyidai pakaian.
• Tidak dibenarka memasak di dalam khemah (khemah moden).
• Digalakkan makan dan minumdi luar khemah untuk mengelakkan semut atau
• atau binatang merayap daripada memasuki khemah.
• Pastikan di luar atau di dalam khemah sentiasa berkeadaan bersih dan kemas.
• Pastikan khemah yang dipasang itu kukuh dan selamat untuk digunakan.
• Hendaklah mengadakan system kawalan waktu malam.
• Hendaklah menaburkan bahan kimia seperti belerang kuning atau kapur
• di sekeliling khemah bagi mengelakkan gangguan binatang merayap, menjalar dan mana-mana yang boleh mengganggu peserta.
• Jangan membuat bising di kawasan perkhemahan seperti melaung,bertempik,
• ketawa yang keterlaluan dan gembira yang amat sangat.
• Patuhi semua arahan keselamatan, kawalan, penerangan perkhemahan dari masa ke semasa dan segala pantang larang.
• Mengutamakan faktor kesihatan dari aspek makanan, minuman, pakaian dan
• tapak perkhemahan.
• Berhati-hai melakukan segala aktiviti dan senantiasa merhormati serta menghargai kawasan sekitar.
• Mengamalkan semangat kerjasama, tolak ansur dan kekitaan dalam menghadapi sebarang gangguan keselamatan.
• Merokok,berjudi, minuman keras adalah dilarang.
• Mengutamakan aspek keselamatan semasa melakukan segala aktiviti.
• Memaklumkan kepada pensyarah, ketua perkhemahan, penunjuk cara atau kepada pengerusi jawatankuasa perkhemahan sekiranya terdapat sebarang kesulitan seperti masalah kesihatan dan keselamatan.
• Tiupkan wisel atau membunyikan sesuatu dengan kuat tanpa henti sehingga rakan datang membantu jika berlaku sebarang kecemasan.
• Peserta dilarang berenang di masa yang ditentukan jika berkhemah di kawasan berhampiran sungai, laut atau tasik.
• Dilarang memiliki senjata, senjati api, dadah dan apa-apa alatan yang dilarang dan menyalahi undang-undang.
• Tidak dibenarkan merosakkan atau memusnahkan tanaman dan tumbuhan yang terdapat di sekitar kawasan perkhemahan.
• Segala alatan janganlah dibiarkan bersepah. Ia mestilah diletakkan setempat
supaya mudah untuk dimuatkan semula ke dalam beg.
• Pilihlah suatu tempat atau arah tertentu yang akan dituju sekiranya berlaku
sebarang kecemasan dan terpaksa meniggalkan khemah.
11.9 PERATURAN UMUM PERKHEMAHAN
11.9.1 Mematuhi peraturan-peraturan perkhemahan yang telah ditetapkan serta
arahan-arahan yang dikeluarkan dari semasa ke semasa.
11.9.2 Mengikut dan menjalankan setiap aktiviti dengan penuh dedikasi dan bersemangat tinggi.
11.9.3 Menepati masa dan penuh disiplin dalam menjalankan setiap aktiviti.
11.9.4 Mengutamakan setiap prinsip-prinsip keselamatan dalam setiap aktiviti yang dijalankan.
11.9.5 Mengamalkan sikap kerjasama dan semangat kekeluargaan dalam setiap aktiviti.
11.9.6 Mematuhi semua nasihat, teguran dan trunjuk ajar yang diberikan oleh pensyarah atau penunjuk cara. Undangan.
11.9.7 Menyediakan sebuah buku log bagi mencatat segala aktiviti yang dijalankan.
11.9.8 Tidak meninggalkan kawasan perkhemahan tanpa terlebih dahulu mendapat kebenaran dari pensyarah penasihat.
11.10 PENJAGAAN KHEMAH
• Pasang khemah mengikut prinsip dan teknik yang betul.
• Bersihkan dan keringkan khemah sebelum ia disimpan.
• Tidak mencuci khemah menggunakan sabun atau bahan pencuci. Yang mengandungi bahan kimia.
• Khemah hendaklah disimpan ditempat yang sesuai dan selamat daripada ancaman haiwanperosak dan ditempat yang kering.
• Pastikan semula alatan yang digunakan untuk mendirikan khemah dan lengkap sebelum disimpan.
11.11 SENARAI PERALATAN PERKHEMAHAN
• Khemah tempat masak.
• Khemah tempat solat.
• Khemah peserta.
• Kanvas alat duduk.
• Generator.
• Wire dua pin.
• Mentol lampu/soket.
• ‘camp bed’
• Skop atau penyauk tanah.
• Tong minyak petrol dan minyak tanah.
• Tukul cangkul pencakar.
• Tiang Khemah memasak.
• Helar.
• Parang.
• Tali nylon/raffia.
• Belerang/suffer.
• Gerjaji.
• Lampu picit.
• Wisel.
• Mancis api.
11.12 RUMUSAN
Perkhemahan adalah merupakan aktiviti rekreasi yang digunakan untuk memenuhi masa lapang bagi merehatkan fikiran. Di samping berkhemah, pelbagai aktiviti yang terancang boleh dilakukan semasa perkhemahan.
Program-program perkhemahan yang terancang dapat memberi kesan yang positif kepada mereka yang terlibat seperti berkeyakinan, berdikari, dan bertanggungjawab.
Perkhemahan kini bukan lagi merupakan satu aktiviti yang hanya dilakukan oleh golongan kanak-kanak sekolah sahaja malah ianya juga dilakukan oleh pelbagai lapisan masyarakat sebagai suatu riadah dan rekreasi dan juga sukan.
Aktiviti perkhemahan mempunyai peminat dan pengikutnya tersendiri yang menggemari aktiviti tersebut. Namun walaubagaimanapun peraturan dan langkah keselamatan bagi menyertai aktiviti perkhemahan ini adalah sama walaupun ia disertai oleh berbagai lapisan dan bila-bila masa, dan ttempat sekalipun.
Aktiviti sebegini bukan sahaja dilakukan di negara kita, namun ianya telah diminati secara serius oleh kebanyakan negara lain selain Malaysia. Perkhemahan juga masih lagi dijadikan sebagai aktiviti rekreasi hujung minggu bagi individu yang berminat. Pengendaliannya pula adalah bergantung kepada sejauh mana peserta tersebut menerima pengajaran daripada ketua pembimbing aktiviti untuk mengadakan perkhemahan.
Mungkin ada terdapat peraturan yang berbeza dari semasa ke semasa, namun ianya tetap akan mengikuti sekurang-kurangnya peraturan asas perkhemahan seperti yang ditulis di atas. Jika sekiranya ada kumpulan individu yang cuba tidak mengendahkan semua peraturan tersebut maka sudah pasti akan menimbulkan beberapa reaksi yang kurang menyenangkan atau memuaskan di antara jurulatih dan juga peserta aktiviti.
Selain daripada itu perlulah juga setiap guru pelatih atau peserta menyiapkan diri mereka dengan ketahanan fizikal dan mental yang kuat agar dapat menjalani segala aktiviti sepanjang perkhemahan dijalankan.
12.0 IKHTIAR HIDUP (SURVIVOR)
12.1 SOLO DROP /SOLO CAMP
Ikhtiar hidup melibatkan aktiviti pekhemahan perseorangan dan juga solo drop iaitu sesi burung hantu. Ia biasa dijalankan pada waktu malam dan masa yang dicadangkan ialah dari pukul 11 malam hingga 5 pagi. Peserta akan ditempatkan secara berasingan dalam jarak lebih kurang 15 meter antara setiap peserta di dalam hutan yang berhampiran kawasan perkhemahan. Peserta hanya akan dibekalkan dengan poncho, lilin, 3 batang mancis, sedikit makanan dan garam atau blerang. Peserta akan diberi ”password” oleh pensyarah yang akan datang memeriksa peserta setiap 1 jam sebagai langkah keselamatan.
12.2 RASIONAL
Aktiviti ini dipilih kerana kawasan hutan di tapak perkhemahan adalah sesuai kerana ia tidak terlalu tebal dan mempunyai struktur yang menarik untuk membolehkan aktiviti ini dijalankan. Para peserta pula akan terasa lebih berani dan bersikap positif apabila melakukan aktiviti ini. Apabila diletakkan secara berseorangan dalam keadaan gelap gelita. Kita akan lebih mengetahui siapa diri kita yang sebenarnya dan dapat membentuk sikap yang lebih tabah, berani, yakin dan bersemangat untuk menempuh segala cabaran yang mendatang.
13.0 ORIENTEERING
13.1 PROSEDUR AKTIVITI
13.2 Aktiviti
• memperkenalkan kompas
• memperkenalkan cara penggunaan kompas
• memperkenalkan peta
• menunjukkan cara mencari sesuatu ‘point’, ‘klu’, dengan bantuan kompas dan peta.
13.3 Peralatan
• kompas orienteering/primastik
• parang
• peralatan pertolongan cemas
• botol air
• kasut yang sesuai
• wisel ( setiap peserta )
• alat tulis dan buku nota kecil
• pakaian yang sesuai
• lain-lain alatan yang difikirkan perlu.
13.4 . Jenis-jenis orienteering
• Orienteering Merentas Desa (Cross Country Orienteering)
• Orienteering Bermarkah (Score Orienteering)
• Orienteering Jalanraya (Street Orienteering)
• Orienteering Bukit (Mountain Orienteering)
• Orienteering Malam (Night Orienteering)
• Orienteering Berganti-Ganti (Relay Orienteering)
• Norwegian Event
•
13.5 Variasi Orienteering
Sukan orienteering biasanya dilakukan secara berlari atau berjalan. Walau bagaimanapun, orienteering turut dilakukan didalam beberapa variasi mengikut kesesuian keadaan. Antara lain-lain cara orienteering dilakukan adalah seperti berikut:
• Ski Orienteering
• Mountain Bike Orienteering
• Canoe Orienteering
13.5 Peta orienteering
Peta merupakan elemen yang terpenting dalam orienteering di mana tanpa peta, orienteering tidak dapat di jalankan. Oleh itu, orienteering memerlukan satu peta yang khas yang dibuat memgikut spesifikasi yang telah di tetapkan oleh IOF.
Peta orienteering di buat oleh mereka yang mempunyai pegetahuan dan minat yang mendalam dalam orienteering. Hanya mereka yang memmahami apakah yang perlu dimasukkan ke dalam peta orienteering bagi membantu para peserta menggunakan segala ciri yang ada di atas tanah dan peta sebagai panduan navigasi.
13.5.1 Suatu peta yang lengkap perlu mengandungi butiran-butiran berikut:
• nama tempat
• skala
• petunjuk
• arah utara peta
• sela kontur
• garisan-garisan utara
• kredit ( juruukur dan juru kartografi )
13.5.2 Warna turut memainkan peranan penting dalam menentukan kategori/spesifikasi setiap symbol di mana warna-warna ini telah di tetapkan mengikut piawaian IOF. Peta orienteering dilukis di dalam 6 warna untuk symbol-simbol seperti:
a. hitam ~ ciri buatan manusia dan batu
b. biru ~ ciri-ciri air
c. perang ~ ciri-ciri kontur dan jalanraya
d. putih ~ ciri-ciri keadaan tumbuhan : hutan-berlari
e. hijau ~ ciri-ciri keadaan tumbuhan : hutan-berjalan/redah
f. kuning ~ ciri-ciri keadaan tumbuhan : terbuka
13.5.3 Kontur
• garisan kontur yang terdapat di dalam peta orienteering adalah untuk mengambarkan keadaan rupa bumi iaitu bentuk keadaan tanah yang sebenar. Ini termasuk menunjukkan ketinggian sesuatu tanah tinggi-bukit, gunung dan sebagainya.
• Cara terbaik untuk memahami kontur adalah secara praktikal iaitu dengan membawa peta dan membandingkan keadaan tanah dengan garisan-garisan kontur di atas peta
• Mengetahui beberapa ciri atau keadaan di tanah tinggi di mana ciri-ciri ini digunakan sebagai titik kawalan
• Membantu peserta untuk merncang laluan yang lebih baik dan mengelakkan dari pendakian cerun curam yang tidak perlu
• Jarak antara garisan-garisan kontur menggambarkan keadaan sesuatu cerun tanah tinggi. Garisan yang rapat menggambarkan suatu cerun yang curam dan yang renggang menggambarkan suatu cerun yang landai
• Berikut adalah contoh bentuk-bentuk kontur yang menggambarkan keadaan tanah dan beberapa ciri yang terdapat padanya
a) Susuh bukit (Spur)
• susuh bukit merupakan sebhagian tanah yang menganjur keluar dari sesuatu kawasan tanah tinggi
b) Ceruk (Re-entrant)
• ceruk adalah berlawanan dengan susuh bukit di mana ia adalah tanah yang melengkung ke dalam dari sesuatu kawasan tanah tinggi. Biasanya aliran sungai dari tanah tinggi melalui kawasan ini
c) permatang
• permatang adalah puncak antara dua tebing yang panjang yang menyambungkan beberapa siri bukit atau tanah tinggi
d) Knol
• knol adalah suatu bukit kecil yang boleh di lihat dengan jelas di mana-mana dataran sama ada di kawasan tanah pamah atau tanah tinggi
e) pelana
• pelana adalah lekukan di antara dua knol
14.0 TERMINOLOGI DAN PERALATAN
14.1 Titik kawalan (Control point)
• titik kawalan adalah suatu kedudukan yang telah ditentukan dan perlu dilawati oleh setiap peserta. Kedudukan ini merupakan ciri-ciri tersebut mestilah wujud atau telah dipandu mengikut arahan di dalam aktiviti ini
• Kedudukan ini boleh dikatakan sebagai Titik Pemeriksaaan (Check point) tetapi apa yang menarik ialah kedudukan ia tidak terkawal dan dijaga oleh sesiapa.
14.2 ` Kad kawalan (Control card)
• ia mengandungi maklumat penting iaitu jarak dan arah bearing ‘check point’ seterusnya. Para peserta perlu mencari kad ini yang di sembunyikan di setiap ‘check point’ yang telah ditetapkan
• peserta perlu menghabiskan kesemua ‘check point’ dalam masa yang terpantas. Kumpulan yang mencatatkan masa terpantas akan di kira sebagai pemenang.
14.3 Tanda-tanda di sesuatu ‘point’
• Bendera akan dijadikan sebagai tanda panduan lokasi check point. Ia di perbuat daripada fabrik dan di gantung di atas ‘ triangular boxkite’ yang berbentuk seperti rangka wayar.
• Tiga perempat daripada permukaan kain akan di lukis dengan segitiga berwarna putih di bahagian atas dan segitiga berwarna jingga pula di bahagian bawah.
• Satu atau lebih alat penebuk lubang akan di letakkkan sebelah menyebelah dengan bendera dan kod kawalan. Kod kawalan merupakan salah satu fakta untuk mendapatkan lokasi check point seterusnya.
• Kebanyakkan peserta akan mencatatkan kod kawalan di atas kad kawalan yang di simpan dalam satu kotak. Tujuannya untuk memastikan penebukan lubang di bahagian kad kawalan yang salah tidak akan berlaku semasa berada di sesuatu check point.
15.0 KOMPAS
15.1 PENGENALAN
Kompas adalah sejenis alat yang digunakan untuk menentukan arah seseuatu tempat. Ketepatan sesuatu kompas adalah bergantung kepada kepekaan jarumnya yang mudah dipengaruhi oleh keadaan sekeliling terutama besi dan magnet. Kompas adalah alat terpenting dalam aktiviti orienteering. Penggunaan kompas orienteering digalakkan dalam aktiviti orienteering. Terdapat pelbagai jenis kompas yang boleh digunakan antaranya ialah kompas prismatik, kompas lensatik dan kompas orienteering atau dikenali dengan kompas silva.
15.2 KOMPAS PRISMATIK
Kompas ini diperbuat daripada tembaga. Badan kompas mempunyai dua lapis penutup kaca dan di bawah sekali adalah compass card. Tanda panduan utara ditandakan dengan bentuk tiga segi yang dicat dengan cat putih yang berkilau. Arah timur, selatan dan barat ditanda dengan huruf. Ukuran bagi kompas ini adalah dalam unit mil.
15.3 KOMPAS SILVA
Kompas ini adalah kompas yang paling sesuai untuk aktiviti orienteering, disebabkan kompas ini memiliki tanda panah penyesuaian yang terdapat pada dasar piring kompas.
Kelebihan kompas silva ialah:-
• Memiliki cermin untuk memudahkan pembacaan dan bidikan
• Dilengkapi dengan garisan (dalam cm dan inci)
• Digunakan untuk mengukur besar sudut peta
Kompas Silva
Thump Compass
15.4 KEGUNAAN KOMPAS
Kompas digunakan untuk:-
• Melaras peta
• Membantu dalam pelayaran
• Menentukan arah
• Membuat peta
• Mengukur jarak di atas peta
15.5 MELARAS KOMPAS DENGAN PETA
Pemadanan masa meupakan antara faktor yang penting dan dipengaruhi oleh kecekapan anda dalam memilih laluan yang terbaik, maka adalah penting untuk mengetahui dan memahirkan diri dengan cara penggunaan kompas yang efektif.
15.5.1 LANGKAH PERTAMA
Letakkan bahagian kompas selari dengan pergerakkan anda di atas peta. Pekara yang perlu diberikan perhatian ialah arah anak panah petunjuk arah sama dengan arah pergerakkan seseorang.
15.5.2 LANGKAH DUA
Tanpa mengerakkan plat tapak kompas, pusingkan perumah kompas sehingga garisan melaras selari dengan garisan utara peta. Arah utara bagi perumah kompas turut selari dengan arah utara peta.
15.5.3 LANGKAH TIGA
Pusingkan badan anda sehingga jarum magnetik selari dengan garisan melaras dan juga utara peta.
15.6 BEARING
15.6.1 CARA MENENTUKAN BEARING
• Arah utara perlu ditentukan terlebih dahulu
• Berdasarkan kad kawalan, dimana terdapat panduan bearing sesuatu check point penentuan bearing check point dapat dilakukan peserta akan menuju ke check point berpandukan arah bearing yang telah ditetapkan.
15.6.2 BACK BEARING
Jika bearing satu kedudukan itu kurang daripada 180° maka perlu ditambah dengan 180°
Contoh:- bearing bagi satu kedudukan ialah 100° maka back bearing
ialah
Back bearing =100° + 180°
=280°
Jika bearing satu kedudukan itu lebih daripada 180° maka perlu ditolak dengan 180°
Contoh :- bearing bagi satu kedudukan yang mempunyai bearing 280°
Back bearing =280°-180°
=100°
15.7 PERKARA-PERKARA YANG PENTING SEMASA MENGGUNAKAN KOMPAS
• Kompas mesti berada dalam keadaan rata supaya jarum magnetik boleh bergerak dengan baik.
• Tentukan arah utara yang sebenar di peta dan pada bentuk muka bumi
• Tentukan benda-benda yang dapat menjadi petunjuk seperti pokok besar untuk memudahkan seseorang mencari sesuatu tempat
• Sentiasa memeriksa bearing kompas
• Selalu pandang sekeliling ketika berjalan dan dapatkan tanda sebagai panduan untuk perjalanan pulang.
• Kompas harus diikat pada badan dan memastikan ianya berada dalam keadaan baik.
15.8 LANGKAH-LANGKAH KESELAMATAN
• Semasa menjalankan aktiviti orienteering, peserta memakai pakaian yang bersesuaian dan dapat melindungi tubuh daripada mendapat luka.
• Memastikan peti kecemasan mengandungi ubat-ubatan dan keperluan lain mencukupi.
• Membawa peralatan seperti wisel, parang, lampu suluh, nilon untuk tujuan keselamatan dan memudahkan perjalanan.
• Dilarang berehat di bawah pokok yang mempunyai dahan yang reput.
• Jika menjumpai kesan tapak tapak kaki yang mencurigakan atau binatang buas segera meninggalkan tempat tersebut.
• Dilarang tidur di dalam hutan
• Jika sesat, tiup wisel untuk menarik perhatian orang yang berhampiran.
• Jika mengalami kecederaan segera meminta pertolongan daripada orang yang terdekat.
• Jika kompas gagal berfungsi, ini mungkin disebabkan oleh bahan-bahan galian, kabel elektrik atau batu yang mempunyai medan magnetik, peserta harus meninggalkan tempat tersebut dan mencari tempat di mana kompas dapat berfungsi dengan baik.
16.0 ABSELING
16.1 PENGENALAN
Abseiling merupakan satu aktiviti turun dari tempat tinggi ke tempat yang rendah. Aktiviti ini memerlukan daya ketahan otot tangan dan kaki yang kuat untuk membuat aktiviti penurunan. Aktiviti ini memerlukan kemahiran imbangan yang tinggi. Ia juga dapat mendisiplinkan para peserta atau seseorang individu untuk menghadapi saat-saat kecemasan atau membina keyakinan yang tinggi terhadap para peserta apabila berada di tempat yang tinggi.
Melalui aktiviti abseiling, para peserta dapat mempelajari cara-cara atau teknik penggunaan tali atau penurunan tali dengan menggunakan peralatan-peralatan khas. Peserta akan diajar bagaimana menggunakan tali atau cara menurun curam, malah peserta juaga akan diajar bagaimana menjaga dan menyimpan tali tersebut.
Apa yang pasti, aktiviti abseiling dapat memberi kepuasan pada para peserta, terutama perserta yang tidak pernah melakukan aktiviti tersebut. Walaupun aktiviti ini kelihatan amat merbahaya, dengan penggunaan teknik penurunan yang betul dan keazaman yang tinggi, ia dapat mengurangkan rasa gemuruh dan takut para peserta. Secara tidak langsung aktiviti ini telah membentuk sahsiah diri para peserta dengan lebih baik.
16.2 PERALATAN YANG DIGUNAKAN UNTUK AKTIVITI ABSEILING
16.2.1 TALI
Tali memainkan peranan penting dalam aktiviti abseiling. Terdapat dua
jenis tali yang digunakan dalam aktiviti tesebut, iaitu tali statik dan tali
dinamik.
1. Tali Dinamik
• Tali yang mempunyai warna serta corak yang pelbagai mengikut jenama seta pengeluarannya
• Lembut dan mudah dibengkokkan dan mengikut jenis permukaan cerunan
• Saiz – 7.8 mm, 8.8 mm, 9.8 mm, 10.5mm dan 11mm
• Tali dinamik standard-tidak mempunyai balutan kalis air tetapi boleh digunakan pada kawasan yang mempunyai kelembapan yang tinggi
• Tali dinamik double dry-lapisan kalis air dan dapat digunakan dalam situasi serta keadaan cuaca yang lembap
2. Tali Statik
• Jenis tali yang mempunyai keanjalan yang tinggi
• Biasa digunakan dalam aktiviti menyelamat
• Saiz- 9 mm, 10mm, 11mm dan yang paling tebal 12.5mm
• Agak keras dan tidak mudah dibengkokkan
16.3 SAIZ TALI DAN KEGUNAANNYA
Saiz Sheath Jenis Berat /meter Kekuatan Kegunaan
7.5 mm Menyelamat. 39 gm 15.6 kN Tali kecemasan
9 mm Biasa Rekreasi 53 gm 19.3 kN Untuk safety lines.
10 mm Flex Rekreasi 74 gm 23.1 kN Pendidikan outdoor abseiling, top roping
10 mm Biasa Rekreasi 74 gm 23.1 kN Caving
11 mm Flex Menyelamat 82 gm 26.9 kN Keselamatan
11mm biasa Rekreasi 82 gm 26.9 kN Aktiviti lasak - caving (fixed ropes)
11mm Flex Aktiviti lasak 82 gm 26.7 kN Outdoor, climbing gyms (top-roping)
12.5mm Flex Menyelamat 104 gm 40.5 kN Fire Service, rescue teams, height safety
16.4 BAHAN DALAMAN TALI
16.4.1 FIBRE ASLI (Tali Manila)
• Hemp (kuat, lembut, senag dibentuk)
• Sisal (kembang dan licin bila basah)
• Sabut (ringan dan kurang kukuh)
• Cotton (lembut dan mudah rosak)
16.4.2 BUATAN MANUSIA (dua kali lebih kuat)
• Nylon
• Polyester
16.5 BINAAN TALI
Lilitan dari kiri = S
Lilitan dari kanan = Z
16.6 PUNCA-PUNCA KEROSAKAN TALI
16.6.1 Geseran
• mungkin disebabkan tali melalui bucu yang tajam dalam keadaan tali yang tegang atau ditarik pada permukaan yang kasar sehingga menghauskan lembar tali
16.6.2 Terluka
• belitan tali berulang-ulang kali, pasir halus masuk kedalam tali, kesan pergeseran yang menyebabkan lembar tali (dalam dan luar terputus) menjadi putus.
• Ini dapat dikesan apabila tali menjadi longgar dan saiznya menjadi lebih besar
16.6.3 Apabila tali terlalu basah dan lembap akibat terkena air
16.6.4 Tali tidak terusus dengan baik dan menyebabkan nya bengkok
16.6.5 Tidak sengaja menarik tali di atas tanah
16.6.6 Cuaca terlalu panas
• Tali akan menjadi kerekod apabila terkena haba yang kuat
• Terdedah kepada pancaran matahari yang kuat pada jangka masa yang lama
16.6.7 Asid / alkali
• Tali buatan manusia walaupun tahan bahan kimia tetapi apbila terkena asid atau pelarut atau sperid yang kuat akan merosakkan tali
• Tali manila akan mengalami kerosakan yang teruk apabila terkena bahan kimia terutama asid dan alkali
• Sebagai langkah keselamatan,semua tali yang tercemar hendaklah diberhentikan penggunaanya. (dihapuskan sama sekali)
16.6.8 Terkena serangan Cendawan @ kulat
• Tidak seperti tali asli, tali buatan manusia tidak terjejas apabila terkena cendawan atau kulat
• Semua tali asli yang basah atau lembap hendaklah dikeringkan tanpa menggunakan haba jika tidak digunakan
16.7 PENJAGAAN TALI
• Elakkan dari memotong tali
• Elakkan dari simpulan tetap
• Elakkan dari melalui bucu tajam
• Elakkan dari tersentap semasa menggunakan nya
• Simpan di tempat yang kering dan tinggi
• Jika basah jemur di tempat yang redup/teduh
• Periksa tali selalu
• Di simpan di dalam bekas atau beg kanvas / plastik bagi mengelakan kekotoran serta mudah dibawa.
• Di simpan di tempat yang kering dan berudara serta jauhkan daripada minyak atau bahan kimia
• Jangan simpan di atas lantai, simen atau tempat yang berkarat
• Tali hendaklah diberi nombor dan direkodkan sejarahnya
• Apabila membuat ikatan di pokok, tali harus dilapik dengan guni untuk mengelakan daripada tergeser dengan benda tajam.
16.8 CARA MEMBERSIH TALI
• Bersihkan tali dengan air suam / normal
• Jemur tali di bawah bangunan beratap dan mempunyai pengaliran udara yang baik
16.9 CARA MENYIMPAN TALI
• Tali – tali perlu dikemaskan supaya mudah dibawa, tidak berjuntai dan paling penting ia dapat melerai dengan bebas dan tanpa kekusutan ketika dilontarkan
• Beberapa teknik menggulung tali ialah : Mountaineers Coil
: Butterfly Coil
Gambar rajah di bawah menunjukkan beberapa contoh penyimpanan tali:
16.9.1 Ikatan dan simpulan
SIMPUL ANGKA LAPAN/FIGURE OF EIGHT
BUNGA GETI/SHEET BAND
SIMPUL PENGAIL/FISHERMAN KNOT
DOUBLE FISHERMAN KNOT
BUNGA GETI BERGANDA/DOUBLE SHEET BAND
TINDIH KASIH/BOWLINE
IKATAN MANUK/CLOVE HICTH
SIMPUL RAMA-RAMA/BUTTERFLY KNOT
SIMPUL BALAK/TIMBER HICTH
16.10 CARABINAR
Diperbuat daripada aloi / besi yang tahan lasak. Kekuatan carabinar hendaklah sekurang-kurangnya mampu menampung kekuatan empat orang (di uji). Ia biasanya mampu bertahan sehingga 10 tahun. Namun begitu, ia bergantung pada tugas yang akan dilakukan oleh carabinar
JENIS CARABINAR
SCREW GATE
BEND GATE
AUTO LOCK
16.10.1 BENTUK-BENTUK CARABINAR
Bentuk ‘D’ – penyambung antara peralatan berpermukaan bulat dan
peralatan berpermukaan petak
Bentuk‘O ‘– penyambung antara bermukaan bulat dan peralatan
berpermukaan bulat dan peralatan berpermukaan bulat
16.11 CARA PENGGUNAAN CARABINAR
JENIS FIGURE OF 8
HUIT / HUIT ANTIBRULURE
o Untuk penurunan abseiling
o Sesuai untuk penurunan jarak jauh
FIGURE OF 8 CLASSIC
o Untuk penurunan rappelling
o Sesuai untuk penurunan jarak dekat
RESCUE 8
o Untuk tugas-tugas menyelamat
16.11.1 HARNESS
Harness diperbuat daripada webbing yang kuat dan kukuh. Jangka hayat sesuatu harness ialah antara 5 tahun atau bergantung pada tugas yang dilakukan oleh harness tersebut.
JENIS-JENIS HARNESS
FULL BODY HARNESS
SEAT HARNESS
CHEST HARNESS
16.11.1 SARUNG TANGAN
Digunakan sebagai pelindung tangan daripada melecet akibat geseran tali
• Sarung tangan luar
• Sarung tangan dalam
16.11.2 HELMET
Helmet yang kukuh, ringan dan tahan lasak adalah baik untuk aktiviti abseiling. Helmet dapat mengelakan peserta dari mengalami kecederaan yang serius semasa kemalangan berlaku. Cara pemakaian helmet mestilah betul dan tidak longgor apabila memakainya.
16.11.3 SEBELUM TURUN DENGAN TALI
• Pastikan semua peralatan yangkan digunakan berada dalam keadaaan siap
• Pastikan semua peralatan telah dipakai dan dipasang dengan sempurna
• Pastikan anda melapor kepada pengawas diatas sebelum keluar ke platfom
16.11.4 SEMASA TURUN DENGAN TALI
• Pastikan Belaying berada dalam keadaan sedia
• Keluar ke platform dengan pelahan-lahan dan tangan berada dalam kedudukan brek
• Apabila mendapat arahan dri pengawas barulah anda mula bergerak ke bawah
• Apabila anda selamat sampai di bawah laporkan kepada pengawas bertugas sekiranya anda mempunyai rasa pening, sengal, terseliuh dan sebagainya.
16.12 SISTEM BELAY
• Bertugas menjaga keselamatan penurun ketika turun
• Tali akan ditarik untuk memberhentikan penurun dan mengendur tali untuk penirun bergerak semula.
• Tangan atas bertugas sebagai penegang
• Tangan bawah bertugas sebagai pengimbang
• Petugas harus menumpukan perhatian kepada penurun sehingga ia selamat sampai ke bawah.
• Petugas juga hendaklah memerhatikan peralatan selepas dibuka oleh penurun.
Arahan – arahan abseiling
PESERTA BELAYER MAKSUD
On belay Belay on adakah belay sudah bersedia?
Up rope Menegangkan tali Menegangkan tali serta merta jika terdapat kenduran
Slack Mengendurkan sedikit tali Kendurkan sedikit tali untuk turun
Tension Kkukuhkan sedikit tali dan tegangkan tali Tegangkan tali untuk mengelakan pelatih jatuh
Falling Kedudukan kukuh dan bersedia untuk jatuh Tali di tegangkan
Off belay Belay out Selamat mendarat
17.0 PERTOLONGAN CEMAS
17.1 PENGENALAN
Aspek keselamatan dan kecemasan adalah antara perkara yang amat penting dalam sesuatu program atau aktiviti luar seperti perkhemhan dan aktivit-aktiviti lasak. Oleh itu, tidak boleh dipandang remeh apatah lagi apabila melibatkan peserta yang ramai.
Bagi tujuan ini, Jawatankuasa Keselamatan dan Kecemasan telah diwujudkan yang bertanggungjawab terhadap keselamatan keseluruhan program ini.
17.2 SENARAI UBAT-UBATAN UNTUK KEPERLUAN PENDIDIKAN LUAR
1. Panadol
2. Tablet untuk mual
3. Minyak angin
4. Handyplast
5. Pembalut segitiga (kain anduh)
6. Kapas
7. Losen calamin
8. Penyepit Kecil
9. Gunting
10. Larutan iodine
11. Krim pembasmi kuman
17.3 LANGKAH-LANGKAH KESELAMATAN
Antara asas-asas pertolongan cemas yang perlu diketahui adalah:
• Membantu mangsa secukupnya (bantuan keselamatan asas)
• Mulakan prosedur pernafasan (pertolongan cemas primer)
• Hentikan pendarahan
• Merawat renjatan
• Merawat kecederaan mata
• Merawat luka terbakar
17.4 TINDAKAN SEGERA SEMASA KECEMASAN
1. Bertenang dan jangan paniK.
2. Buat penilaian tentang keadaan kseseluruhan dan mangsa yang terlibat.
3. Beri bantuan kepada mangsa yang paling serius dahulu.
4. Minta bantuan pihak professional
5. Sebaik-baiknya, alihkan keadaan bahaya daripada mangsa. Jika tidak dapat lakukan, alihkan mangsa daripada keadaan berbahaya
6. Mententeramkan mangsa dengan menggunakan kata-kata yang lembut tetapi yakin.
7. Jangan lupa tentang pernafasan dan denyutan jantung. Jika ada orang lain di sekeliling anda, minta bantuan mereka teruatamanya jika terdapat lebih daripada seorang mangsa.
8. Lakukan langkah-langkah menyelamat nyawa dan cuba kekalkan ketenangan diri.
9. Apabila bantuan professional tiba, laporkan apa yang telah anda lakukan dan serahkan tanggungjawab merawat mangsa kepada mereka.
10. Ingatlah matlamat pertolongan kecemasan adalah untuk mengekalkan pernafasan dan denyutan jantung.
17.5 JENIS-JENIS KEMALANGAN YANG BIASA BERLAKU DAN CARA RAWATAN SERTA CARA PENCEGAHAN
SENGATAN LEBAH DAN TEBUAN
a) Jika disengat lebah, cabut sengat berhati-hati dengan menggunakan penyepit kecil, pin atau jarum yang telah dibasmi kuman.
b) Berhati-hati supaya sengat itu tidak pecah atau terpicit lalu menyebabkan bias lebah tersebar ke dalam badan.
c) Gunakan spirit pembedahan atau larutan soda ammonia bikarbonat bagi mengurangkan rasa sakit dan pembenfgkakkan.
d) Jika rasa sakit atau pembengkakkan berterusan sehingga hari berikutnya, berjumpalah doktor.
e) Adalah sebaiknya memerhatikan terlebih dahulu kawasan sekeliling dan pastikan tiada sarang lebah dan tebuan berdekatan kawasan perkhemahan. Pemeriksaan ini amat penting bagi mengelakkan kejadian yang tidak diingini.
SENGATAN OBOR-OBOR
a) Bawa mangsa ke pantai.
b) Tanggalkan kesan-kesan obor-obor dengan pasir dan air.
c) Sapu calamine atau losan lain yang dapat melegakan sakit.
d) Jika mangsa pitam dan sukar bernafas, dapatkan bantuan perubatan
e) Sebelum menjalankan aktiviti di air, pastikan kawasan yang digunakan tidak menjadi kawasan obor-obor berkumpul. Perkara ini bolehlah dirujuk kepada pengawal pantai yang bertugas.
KELEMASAN
a) Pulihkan mangsa dan buang benda-benda asing seperti lumut laut dari mulutnya.
b) Jangan berhenti melakukan pemulihan sehinggalah mangsa bernafas semula seperti biasa atau sehingga bantuan perubatan tiba.
c) Sebaik sahaja mangsa bernafas seperti biasa letakkannya dalam kedudukan pemulihan dan pastikan dia berada dalam keadaan panas sepanjang masa.
d) Tanggalkan pakaian yang basah dan baringkan badannya. Jika perlu, sarungkan pakaian yang lain atau tutup badannya dengan tuala.
e) Semua mangsa yantg kelemasan di dalam air hendaklah di hantar ke hospital.
f) Sekiranya peserta yang kurang mahir berenang berhati-hati dan memaklumkan kepada pensyarah, supaya pensyarah dapat membantu dan memantau pergerak peserta ketika di dalam air
17.6 PENGSAN
a) Baringkan mangsa dengan kakinya dinaikkan dan buka saluran udaranya sepanjang masa.
b) Longgarakan pakaian ketat yang terdapat pada leher, dada dan pinggangnya untuk memudahkan peredaran pernafasan.
c) Pastikan mangsa mendapat udara segar dengan mengipas ke arah mukanya. Letakkan mangsa di tempat yang redup.
d) Jika mangsa bernafas seperti biasa letakkannya dalam kedudukan pemulihan. Pastikan pernafasan dan denyutan nadinya sehingga dia pulih
e) Periksa mangsa sama ada dia mengalami kecederaan semasa jatuh. Jika ada, rawat kecederaan tersebut.
f) Tenteramkan mangsa apabila dia mula sedar, dan kedudukannya supaya dapat berehat dengan selesa, sehinggalah pulih sepenuhnya. Berikan sedikit air sejuk, jika dia mahu.
g) Pastikan peserta betul-betul mampu melakukan aktiviti yangdijalankan dan tidak memaksa diri sekiranya tidak mampu melakukan aktiviti tersebut.
17.7 PENDARAHAN
• Gunakan tekanan secara langsung ke atas anggota badan dan tangan
• Tekan pada luka dengan beralaskan kain yang bersih atau bahan lain yang sesuai. Ini akan meminimakan sebarang jangkitan.
• Pegang tangan ataupun kaki pada paras jantung. Teruskan tekanan sehingga pendarahan berhenti ataupun sehingga pasukan ambulans tiba.
• Jangan alihkan kain yang digunakan walaupun ia telah basah dengan darah. Anda perlu tambahkan lagi lapisan kain dan kenakan tekanan yang mampan.
• Gunakan juga tekanan secara langsung untuk menghentikan pendarahan di bahagian-bahagian lain.
• Seorang yang mengalami pendarahan boleh mati dalam masa satu minit jika saluran darah utama terpotong. Jangan tunggu. Hentikan pendarahan dengan serta-merta.
• Peserta perlulah berhati-hati dan tidak leka ketika menjalankan sesuatu aktiviti, bagi mengelakkan kecederaan pada diri peserta.
17.8 KECEDERAAN MATA
• Cara yang paling baik bagi mengeluarkan bendasing dari mata adalah dengan membiarkan ia keluar bersama air mata, tetapi kadangkala adalah perlu untuk membasuhnya keluar
• Basuh mata dengan menuangkan air dengan banyak ke atas mata
• Jika bendasing itu dapat dilihat dan berada di permukaan mata, cuba keluarkannya dengan perlahan-lahan menggunakan hujung bucu sapu tangan ataupun dengan menggunakan putik kapas.
• Jika bendasing tersebut terbenam di dalam mata, jangan cuba keluarkannya. Tutup mata tersebut menggunakan lapikan mata yang steril atau menggunakan kain yang bersih dan minta bantuan perubatan dengan segera
• Jangan sekali-kali gunakan sebarang bahan kimia. Ia boleh menyebabkan kecederaan mata yang serius.
• Peserta perlu lebih berhati-hati, berwaspada dan peka dengan keadaan sekeliling yang mungkin mengundang bahaya tanpa disedari.
17.9 ALAT PERTOLONGAN CEMAS
• Pembalut luka yang telah dibasmi kuman
• Kain kasa yang tidak melekat, kering dan dilapisi paraffin.
• Plaster yang kalis air
• Pembalut kain anduh
• Kapas
• Losen calamine untuk selaran matahari, sengatan dan lain-lain
• Tablet analgesia (aspirin atau parasetamol yang dapat larut)
• Penyepit kecil (hujung tumpul), gunting dan pin penyelamat
• Thermometer
• Cermin kecil
• Larutan iodine pembasmi kuman bagi membersih luka
• Kain kasa berbentuk tiub dengan pelengkap (applicator)
• Krim pembasmi kuman
• Bekas pencuci mata
• Tablet untuk mual semasa berjalan jauh
• Gulungan pengikat berpelekat
• Lampu picit
• Tablek untuk sakit perut
• Tisu putih.
SENARAI BARANG YANG PERLU DIBAWA
SEMASA PROGRAM PL
INDIVIDU KUMPULAN
PAKAIAN AKTIVITI :
- T-Shirt IPSAH (Merah)
- T-Shirt biasa
- Track Bottom
- Tight
- Stoking
- Kasut Sukan
- Topi
- TALI RAFIA
- PLASTIK SAMPAH
- SURAT KHABAR
PAKAIAN SOLAT
- Kain pelekat
- Telekong
- Songkok/kopiah
- Sejadah
PAKAIAN TIDUR
SWEATER
UBAT PERSENDIRIAN
PERALATAN MANDI
- Berus gigi
- Ubat gigi
- Tuala
- Sabun
- Selipar
PERALATAN LAIN
- Lampu suluh
- Bateri
- Wisel
- Pisau
- Pen
- Buku catatan
PERALATAN
PERALATAN MEMASAK
BIL. PERALATAN KUANTITI JUMLAH
1. PERIUK NASI 1 X 2 2
2. PERIUK LAUK 1 X 2 2
3. KUALI 1 X 2 2
4. PINGGAN NASI 1 X 21 21
5. SUDIP 1 X 2 2
6. SENDUK NASI 2 X 2 4
7. SENDUK LAUK 1 X 2 2
8. GELAS 1 X 21 21
9. PISAU BESAR 1 X 2 2
10. PISAU KECIL 2 X 2 4
11. PAPAN PEMOTONG 2 X 2 4
12. BESEN BESAR 2 X 2 4
13. BESEN KECIL 2 X 2 4
14. BAKUL PENAPIS PLASTIK 2 X 2 4
15. SUDU 1 X 25 25
16. LESUNG BATU 1 X 1 1
17. MANGKUK KECIL 2 X 3 6
18. MANGKUK NASI 1 X 2 2
19. DULANG 1 X 2 2
20. PENAPIS THE 1 X 2 2
21. PEMBUKA TIN 1 X 2 2
22. TONG AIR BERTUTUP (BESAR) 1 X 2 2
23. TONG AIR (BEKAS PUTIH) 1 X 2 2
24. PENCEBOK AIR 1 X 2 2
25. JAG AIR 2 X 2 4
26. TUPPERWARE BERTUTUP 2 X 2 4
27. KOTAK POLISTERIN 1 X 1 1
28. PETI KEDAP UDARA (COOLMAN) 1 X 1 1
29. TUPPERWARE BESAR 1 X 2 2
30. PENAPIS SANTAN 1 X 2 2
31. CEREK BESAR 1 X 2 2
PERALATAN UNTUK ABSEILING
BIL. PERALATAN
1. TALI
2. CARABINAR
3. FIGURE OF 8
4. HARNESS
5. SARUNG TANGAN
6. HELMET
PERALATAN UNTUK KAYAK
BIL. PERALATAN
1. KAYAK
2. PENDAYUNG
3. JAKET KESELAMATAN
PERALATAN UNTUK PERKHEMAHAN
BIL. PERALATAN
1. KHEMAH TEMPAT MASAK.
2. KHEMAH TEMPAT SOLAT.
3. KHEMAH PESERTA.
4. KANVAS ALAT DUDUK.
5. GENERATOR
6. WIRE DUA PIN
7. MENTOL LAMPU/SOKET.
8. ‘CAMP BED’
9. SKOP ATAU PENYAUK TANAH
10. TONG MINYAK PETROL DAN MINYAK TANAH
11. TUKUL CANGKUL PENCAKAR
12. TIANG KHEMAH MEMASAK
13 HELAR
14. PARANG.
15. TALI NYLON/RAFFIA.
16. BELERANG/SUFFER
17. GERJAJI.
18. LAMPU PICIT.
19. WISEL.
20. MANCIS API
PERALATAN UNTUK ORIENTERING
BIL. PERALATAN
1. KOMPAS ORIENTEERING/PRIMASTIK
2. PARANG
3. PERALATAN PERTOLONGAN CEMAS
4. BOTOL AIR
5. KASUT YANG SESUAI
6. WISEL ( SETIAP PESERTA )
7. ALAT TULIS DAN BUKU NOTA KECIL
8. PAKAIAN YANG SESUAI
9. PETA
10. KAD STESEN
11. TAG TUGASAN
12. TALI KARAMENTAL
13. SOALAN
14. PAKU TEKAN
8. PERALATAN UNTUK IKHTIAR HIDUP (SURVIVOR)
BIL. PERALATAN
1. MESTIN
2. PONCO
3. MANCIS
7. PERALATAN UNTUK PERTOLONGAN CEMAS
BIL. PERALATAN
1. PEMBALUT LUKA YANG TELAH DIBASMI KUMAN
2. KAIN KASA YANG TIDAK MELEKAT, KERING DAN DILAPISI PARAFFIN.
3. PLASTER YANG KALIS AIR
4. PEMBALUT KAIN ANDUH
5. KAPAS
6. LOSEN CALAMINE UNTUK SELARAN MATAHARI, SENGATAN DAN LAIN-LAIN
7. TABLET ANALGESIA (ASPIRIN ATAU PARASETAMOL YANG DAPAT LARUT)
8. PENYEPIT KECIL (HUJUNG TUMPUL), GUNTING DAN PIN PENYELAMAT
9. THERMOMETER
10. CERMIN KECIL
11. LARUTAN IODINE PEMBASMI KUMAN BAGI MEMBERSIH LUKA
12. KAIN KASA BERBENTUK TIUB DENGAN PELENGKAP (APPLICATOR)
13. KRIM PEMBASMI KUMAN
14. BEKAS PENCUCI MATA
14. TABLET UNTUK MUAL SEMASA BERJALAN JAUH
15. GULUNGAN PENGIKAT BERPELEKAT
16. LAMPU PICIT
17. TABLEK UNTUK SAKIT PERUT
18 TISU PUTIH.
18.0 PENUTUP
Secara keseluruhannya, daripada program Pendidikan Luar ini dapat melahirkan individu yang mempunyai pelbagai pengetahuan, kesedaran dan amalan serta menghayati hubungannya dengan persekitaran dan alam semulajadi. Sikap dan tingkahlaku yang terpuji bahawa alam semulajadi dan persekitaran adalah ciptaan dan anugerahNya kepada manusia.
Sehubungan dengan itu juga, individu itu juga dapat menggunakan pengetahuan yang diperolehi untuk tujuan pemeliharaan dan pemuliharaan alam semulajadi dan persekitan. Mengamalkan sikap dan bertingkahlaku yang terpuji setiap kali menggunakan sumber alam semulajadi dan persekitaran. Sentiasa menghayati dan mengamalkan tanggungjawab kepada alam semulajadi di mana merupakan tanggungjawab kepada diri, masyarakat, agama, bangsa dan negara.
Selain dapat memberi pengalaman kepada para pelajar, Pendidikan Luar juga dapat menerapkan strategi pengajaran dan pembelajaran kepada guru dan pelajar dalam menghadapi masalah pembelajaran yang semakin mencabar dan canggih. Dengan penggabungjalinan antara pembelajaran primitif dan alternatif seperti ini dapat memupuk minat pelajar terhadap pelajaran.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
excellent post..thanx..
ReplyDeleteAssalam, saya mohon mnta izin copy ya :) terima kasih
ReplyDeleteassalamualaikum...sy mohon izin untuk copy yer..thank you :)
ReplyDelete